O zi la Piatra Neamț
Este bine cunoscut faptul că, pentru elevii maghiari din județul Harghita, învățarea limbii române este la fel de dificilă cum a fost cândva pentru Hannibal traversarea Alpilor. Mai mult decât atât, majoritatea elevilor care ajung în școala noastră au abandonat deja, cel puțin mental, lupta de peste opt ani cu limba și literatura română și se lasă purtați de timp spre examenul de bacalaureat, investind în învățare doar atâta energie cât să nu rămână corigenți. Din păcate, aceste cunoștințe superficiale nu sunt întotdeauna suficiente pentru promovarea examenului. Rezultatele mediocre se datorează, de asemenea, unei aversiuni generale față de românitate și, implicit, față de limba română – o atitudine înrădăcinată în trecutul istoric și transmisă ca stereotipie generațiilor actuale. Astfel, copiii noștri maghiari din Harghita , crescând într-un mediu exclusiv maghiar, au șanse reduse să ajungă la nivelul colegilor lor din comunitățile mixte. Acest dezavantaj nu se reflectă doar în rezultatele examenelor de bacalaureat, ci mai târziu și pe piața muncii.
Așa cum se știe, nu există elev leneș, ci doar elev nemotivat. Diriginții și profesorii de limba română din școala noastră au încercat și continuă să caute metode și căi prin care să-i motiveze pe elevi să învețe limba română. Ca diriginte al unei clase a X-a de liceu, mi-a venit ideea că cel mai eficient mod de a demonta zidul dintre copiii noștri și dificultatea învățării limbii române ar fi să-i ducem într-un mediu de vorbitori nativi.
Colegul meu, profesorul de română Nistor Rareș, mi-a sugerat să iau legătura cu conducerea Colegiului Tehnic Gheorghe Cartianu din orașul său natal, Piatra Neamț, deoarece acolo funcționează specializări similare și avem probleme și bucurii comune. Astfel, va fi mai ușor să găsim un limbaj comun atât cu colegii profesori, cât și cu elevii. Conducerea școlii noastre a susținut inițiativa mea cu toată deschiderea. Doamna director a Colegiului Gheorghe Cartianu, Livia Marinela Nicolae, a răspuns pozitiv inițiativei noastre de a stabili un parteneriat între cele două instituții.
De aici înainte, lucrurile s-au derulat rapid. Conducerea școlii din Piatra Neamț a desemnat-o pe doamna profesoară Monalisa Simion ca persoană de contact. Răspunzând prompt tuturor întrebărilor și solicitărilor noastre, detaliile excursiei noastre de două zile la Piatra Neamț și ale activităților comune au fost stabilite foarte repede. Doamna profesoară Tankó Gabriella, care predă limba română și literatura clasei mele, i-a pregătit temeinic pe elevi, concentrându-se în special pe dezvoltarea limbajului conversațional.
Am pornit la drum pe 16 martie și, după o călătorie cu trenul de peste 7 ore, am ajuns în orașul moldav. Am fost cazați în internatul Seminarului Teologic Ortodox din Piatra Neamț, iar mesele le-am servit în cantina colegiului, unde mâncarea a fost gustoasă chiar și pentru oaspeții obișnuiți cu bucătăria secuiască. Luni, 17 martie, ne-am dus la colegiu cu emoție și nerăbdare. Elevii clasei a X-a B au fost întâmpinați cu multă căldură și bucurie de către dirigintele claselor a X-a cu profil de protecția mediului – doamnele profesoare Simion Monalisa și Popa Cristina – și de elevii acestora. După o scurtă sesiune de socializare în limba română, cele trei clase au mers în sala festivă a școlii, unde doamna director ne-a adresat un discurs festiv de bun venit. Apoi a început activitatea comună, intitulată ,,Întâlniri culturale la «Cartianu» – workshopuri și ateliere de creație, schimburi interculturale’’. Derularea programului a fost coordonată de doamna profesoară de limba română Raluca Orza. Activitățile din școală s-au desfășurat între orele 9 și 12, iar în a doua parte a zilei, elevii noștri au vizitat câteva obiective turistice din oraș, ghidați de voluntari cartieni. Am admirat orașul de sus din telegondolă, apoi am vizitat centrul orașului, unde am descoperit monumentele istorice ale municipiului Piatra Neamț. Seara ne-am încheiat ziua obosiți, dar plini de satisfacție.
Proiectul de parteneriat realizat cu Colegiul Tehnic Gheorghe Cartianu a oferit extrem de multe beneficii elevilor noștri. S-au destrămat o serie de prejudecăți și stereotipuri adânc înrădăcinate legate de românitate și s-au depășit acele rețineri și sentimente de rușine care îi împiedicau pe elevii noștri să comunice în limba română. Indiferent dacă o fac corect sau cu greșeli, important este că au prins curajul să vorbească atunci când se află într-un mediu românesc.
Molnár Levente
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |